Vyšší rychlost, lepší přilnavost a komfort.
To jsou důvody k pravidelné výměně ojetých koleček za nové.
Slunce pomalu začíná hřát a bruslaři oprašují po zimě své in-line brusle. Každý z nás by se měl před začátkem nové bruslařské sezóny podívat, jak jsou vaše brusle na tom, ať si i letos bruslení pořádně užíváte. Zkontrolujete šrouby, ložiska, vezmete helmu a vyrazíte ze dveří na jarní projížďku. O čem asi nepřemýšlíte, je nová sada koleček.
Původní sada pořád jede a na běžné ježdění to stačí, je to tak? Pravděpodobně si budete bruslení víc užívat a i bude vaše jízda bezpečnější, když kolečka jednou za čas otočíte a vyměníte je na různých pozicích, ale i když je jednou za čas vyměníte za novou sadu. A nebojte, ani to nemusí být přehnaně drahé.
Nová kolečka pro vyšší rychlost, komfort a bezpečnost
Je to vlastně trochu zvláštní, když se nad tím společně zamyslíme: na kolepravidelně měníme řetěz, ale i pláště, ať nemusíme často řešit vyfouklé kolo... V autě pravidelně měníme olej a filtry, ale i rozvody... Lední brusle pravidelně necháme nabrousit...
Přesto u in-line bruslí se dokonce často lidé chlubí tím, že kolečka sjedou "až na plast". Kolečka se sjíždějí postupně a nenápadně, často si toho ani na první pohled nevšimnete, navíc se nestane jako na kole, že by se z ničeho nic vyfoukla. Tak proč kolečka na bruslích měnit?
Nejdůležitější důvod je patrně ten, že si budete bruslení prostě víc užívat. Vzpomínáte si také, když jste naposled vyměnili stará kolečka za nová, jaká to byla pak paráda? Jízda na starých a nových kolečkách se liší opravdu hodně! Rozdíl mezi dobrými a špatnými kolečky je jako jet na kole s vypuštěnými dušemi proti větru ve srovnání s nově nahuštěnými galuskami při jízdě po větru!
Prostě je to jednodušší, komfortnější a také pojedete rychleji. Máte lepší přilnavost v zatáčkách i při odrazu, ale také kontrolu nad tím, co brusle dělají a jak zatáčejí. Získáte díky tomu větší sebedůvěru a nebudete se bát uklouznutí třeba i při překonávání nečekaných překážek na trase.
Jak sám říkám lidem v obchodě při výběru bruslí a koleček - nejdůležitější na kvalitě bruslařského zážitku je samotná bota, která propojuje brusle s vaším tělem a když pořídíte skvělé brusle nebo třeba samotné boty u vyšších modelů, tak se zážitek z jízdy kompletně otočí k lepšímu. Na druhou stranu když už boty/brusle vyladíte a jste s nimi spokojeni, tak není potřeba je dlouhou dobu měnit. Co je ale hned druhý nejdůležitější aspekt zážitku z jízdy jsou právě kolečka. Dělají propojení brusle, potažmo bruslaře s podložkou. Když jsou kolečka kvalitní, tak je kvalitní i přenos síly do odrazu, jsou minimální odporové třecí síly a také je mnohem vyšší komfort jízdy.
Jinými slovy sada nových koleček je investice, kterou si 100% zamilujete a užijete si ji plnými doušky!
Šetřete svá kolečka pravidelným otáčením
Opotřebení koleček probíhá postupně a stupňuje se. Je tedy potřeba pravidelně svá kolečka kontrolovat a otáčet. Jejich prohození na různých pozicích a jejich otočení je to nejmenší, co můžete udělat pro jejich delší životnost a pro váš lepší zážitek z jízdy. Nejčastěji bruslaři sjíždějí přední kolečka, zatímco zadní vydrží trochu déle.
Nejvyšší čas, kdy začít kolečka otáčet, je v momentě, kdy se lem na vrcholu kolečka začne pomalu ztrácet a již není vidět. Na nových kolečkách je tento lem vidět velmi jasně - je to výsledek výrobního procesu, zároveň nám ale dává dobrou informaci o stavu kolečka. Pomocí prohazování koleček docílíte rovnoměrného opotřebení všech koleček a vydrží vám tedy delší dobu v dostatečné kvalitě.
Kdy je tedy čas na výměnu koleček?
Abyste dokázali zhodnotit, zda stačí kolečka otočit, nebo je již dobré je vyměnit za nová, je dobré se podívat na jejich tvar v profilu. Když se podíváte na nová kolečka, mají kulatý až oválný tvar. Když se postavíte na brusle a stojíte kolečky kolmo k zemi, tak díky tomuto tvaru máte nejmenší styčnou plochu a máte menší valivý odpor, tudíž kolečka lépe drží vyvinutou rychlost.
Na druhou stranu díky oválnému tvaru koleček máte větší styčnou plochu, a tedy i přilnavost, v momentě odrazu, kdy je kolečko nakloněno na hranu. Oba tyto faktory velmi přímo ovlivňují rychlost vaší jízdy. Bez "ostrého" hrotu koleček budou kolečka zpomalovat při valení, zároveň při menší styčné ploše v náklonu ztrácíte sílu v odrazu a tudíž se ani tak rychle nerozjedete.
I přes pravidelné otáčení a střídání pozic koleček, se dřív nebo později kolečka či jejich hrany (podle stylu vaší jízdy) zašpičatí. A co to znamená? Ztrácíte grip i kontrolu nad tím, co vaše brusle dělají. Zatáčení na špičatých kolečkách je nejisté a nepředvídatelné, takže může být i nebezpečnější. Je tedy důležité kolečka včas vyměnit, než ztratí svůj kulatý tvar, ať předejdete pádům a úrazům.
Nová kolečka
Pocitově jde také poznat, že je kolečka potřeba vyměnit. Nová kolečka mají perfektně hladký povrch, který po pár jízdách postupně mizí. To ještě samozřejmě není žádný průšvih! Ovšem když už povrch koleček začíná být hrubý, tak je na čase je vyměnit. Samozřejmě opotřebení koleček závisí na povrchu, kde jezdíte - hrubý povrch kolečka zničí rychleji, než hladké nátěry závodních drah. Kolečka se ovšem sjedou na jakémkoliv povrchu, to se prostě děje.
Dřív nebo později se začnou na jedné nebo obou stranách zplošťovat. To je právě nebezpečné při zatáčení, kdy materiál a tvar kolečka ztrácí své původní vlastnosti a tedy i přilnavost. A to má jasné následky... Ztrácí vaše kolečka kulatý/oválný tvar? Neotáčejte a neprohazujte je, už je čas na jejich výměnu. I když druhá strana vypadá stále dobře.
Kontrolujte svá kolečka pravidelně
Při výběru nových koleček se řiďte tím, co je pro vás důležité. Chcete raději pohodlnou jízdu a skvělou přilnavost - tedy bezpečí a jistotu? Měkčí a dvouvrstvá kolečka budou pro vás perfektní volbou. Obzvlášt na hrubším povrchu. Nevýhoda měkčích koleček (tvrdosti 82-85a, případně FIRM či XFIRM) je samozřejmě jejich životnost a nižší rychlost. Pokud je ale komfort důležitější než rychlost, má to své opodstatnění a není to vůbec špatná volba.
Tvrdá kolečka (vyšší než 85a, popř. XXFIRM) jsou rychlá a budou perfektní na hladkém povrchu. Také je sjedete pomaleji. Rozhodně se vyplatí vyzkoušet s postupem času více variant, abyste zjistili, co vyhovuje právě vašemu stylu jízdy a stezce, kde nejčastěji jezdíte.
Jak již bylo řečeno, životnost koleček záleží i na vaší technice jízdy, stejně jako na povrchu, kde jezdíte. Když častěji jezdíte po silnicích, než na cyklostezkách, tak je potřeba kolečka otáčet a měnit častěji, protože silnice mají běžně hrubší povrch.
Dle zkušeností a průměru od různých bruslařů je hranice 500 km na jedné sadě koleček vcelku běžná. To znamená, že pokud ujedete například třikrát týdně 10 kilometrů, tak vám sada koleček vydrží v dobré kondici přibližně 4 měsíce. Buďte chytří, kontrolujte a vyměňujte kolečka pravidelně. Budete si svůj bruslařský koníček užívat mnohem více, budete rychlejší a také bude jízda příjemnější a bezpečnější.
Jestli si s výběrem, či zhodnocením stavu koleček nevíte rady, neváhejte nám zavolat. Rádi s vámi vaše očekávání probereme, stejně jako společně zhodnotíme stav vašich koleček. Kontaktovat nás můžete na telefonním čísle v záhlaví stránky, případně i na mailu skrz kontaktní formulář.
Aktuální nabídka nových koleček